Sunday, December 12, 2010

3D Game Engine

Dulu kan kalau dengar 3D rasa wah...teringat kat game game yang gempak gempak tu kan, cm Final Fantasy, Samurai Warrior, NFS, Theft, The Sims 3 and mcam-macam lagi la kan. Duk terpikir, cam ne la dorang buat game cecantik camtu, gunung betul2 nampak sebijik cam gunung.. (x kan cam kipas lak kan? huhu). teringin sangat senye nak reti wat cmtu. Memula kene lantik gi kursus ni, perhhh seram sejuk senye, takotla kene wat kan..kang tak pasal2 malu nama kampeni ai sebab ai tak reti buat.

Tapi seb baik, technology is a great enabler skrng ni. Nothing impossible sudah. Skarang, x payah susah2 nak start from stratch buat 3D modelling. Dah ada software nye sendiri, and kalau nak buat 3D game, kite guna software yang ada "game engine"

Secara basic nye, dalam sesebuah "game engine" ada beberapa component asas antaranya  

"Graphic Engine" yang mana provide kite graphic2 paling best untuk cipta suasana game yang sangat real and cam best.

Keduanya, "Physic Collision" yang ni plak untuk hasilkan effect2 cam contohnya, bola A terlanggar bola B, so bola B akan tercampak jauh..mende2 camtula.Flash pun ada mende nih. lebih kurang functing "hitTest" ke "testHit" tu.Lope plak.

Ketiganya, "Artificial Intelligence" ni untuk bagi player rasa tercabar di cabar dalam cabaran masa main game tu.Tapi, game takleh 100% intelligence, dah melanggar prinsip sebuah applikasi permainan.<-- instructor tu yg cakap gitu.,hehe.

Seterusnya, "Asset Manager", game engine ada asset manager untuk menyimpan semua harta benda sebuah game termasuklah, image, effect setting, script, coding, sound, module, ape segalalah. Kalau xde mende nih. Kire x jadilah 3D tu.

Pastu ada lagi, "Particle Engine" yang ni lah yang cipta effect cam letusan bunga api, volcano ke, bom ke..salji ke, bunga-bunga cinta ke...etc

Ada banyak lagi component2 dalam sebuah game engine tapi tak dapatla nak terangkan secara detail. Tapi once, dah pegang software 3D ni, kene la pepandai explore sendiri untuk jadi lebih expert.


Antara yang di ajar memula nak buat game tu ialah die punya environment design. Contohnye kalau nak wat game perang2 zaman jepun tu kan. Kene create dulu die nye tempat tuh. Bermula dari sebesar kawasan gunung or banjaran, pastu bukit bukau, sungai, laut..pastu pokok2, rumput, jenis rumput, pastu painting die, kalau bukit warna hijau2 dengan batu2 sikit, ada la texture yang kene pilih. Em ala-ala main the sims pun ada jugak. Pastu, barula buat satu2 die punya rumah ke.. banyak keje la.. semua nya kene sangat detail. Nak set cahaya matahari lak, kene guna "skybox" package. Nak set laut kene guna "NormalWater" nye package.

Pastu kene set plak character untuk main game tu kan. Character tu plak kene la di set kan effect nye, kalau rumah ada tangga, character mesti boleh naik tangga tu. Tu semua kene setting dulu.Even, nak bagi die boleh bukak pintu pun kene wat coding nih. Set coding kat pintu, pastu set coding kat orang nye plak, bape meter gaknye jarak orang ngan pintu, baru pintu tu leh terbuka.,EMm...akhir kata mmg leceh la wat 3D game ni. Tak kose nyah nak buat. Beli je kat kedai.Sonang! hehe

Inilah contoh development interface software nak buat 3D game nih. Interface ni yg tolong senangkan kerja link kan gambar, scene, 3D image, sound, package ngan coding2 segala.


Ini perkongsian ilmu yang aku dapat masa g kursus aritu. Tak berapa lengkap.Mana yang ingat je la ye kawan2. (^_^)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts