Thursday, February 10, 2011

emotionally professional is not professional

Hari ni adalah hari audit aset dan audit kualiti dalam pertama. Seriously untuk audit hari ini, kepenatan melampau memakan diri. Akhirnya saya jadi sangat stress, stress saya di sini menjadikan saya seorang yg bukan saya. Sebagai contoh, bila masuk untuk lecture class arini, saya jadi terlebih baik..melayan setiap soklan student yang bangkitkan.. menunjuk cara-cara di pc masing-masing.. mengatakan "baguss..... pandai pun!" " haaa. betullah tu, pandai skrng.." dengan intonasi yang sangat lembut lunak menarik. Mereka sangat suka la spoon feed cmgitu... seronok membuat latihan smbil dilayan begitu. Ok, begitula cara saya mereleasekan tension kerja. Sebab apa? kerana marah2 tiada kegunaan dan faedahnye lagi. Sama saja.Wat tambah sakit kepala dan tekanan darah je kan. Lagipun teringat ada sorang ni cakap " Kalau boleh ditahan marah tu, buat ape nak marah-marah, pilihlah untuk tidak marah selagi boleh" baik nya orang itu..huhu

Audit mula pukul 930 pagi. Tapi cam biasalah janji Melayu kan..kul berapa ntah start dah lupa tapi sempat la gi masuk class student bagi kerja dan potpet potpet. Dua orang auditors datang dengan muka ketat dahi berkerus. (menandakan betapa seriousnya mereka) tapi sayang seribu dua belas kali sayang... depa x profesisonal rupenye. Kata orang kualiti yang menjaga kualiti tapi kurang berkualiti. Why did I say that? Al kisah auditor pertama ni dulu ada masalah peribadi dengan salah sorang staff kami, depa terus cari file mqa mangsa dan sedaya upaya mencari salah si mangsa walaupun sebesar zarah yang bese nya dibuat. Kesian dibuatnya manusia itu.

Second bukti manusia x professional ni, ketika audit dijalankan salah seorang staff tolong staff lain hantarkan dokumen kualiti, terlambat sedikit (biasalah, masing2 banyak kerja). Sedang elok die letak file tu depan auditor, terus terus kene marah, katanya dokumen yang ditutup x boleh dalam file keras, kene guna file putih lembut, and lain lain ayat x sesuai tanpa usul periksa. Padahalnya dokumen itu bukan dokumen yang perlu ditutup, itu dokumen semasa. Tiada salahnya di situ. Dan paling kesian member yang tolong hantar dokumen tu. Haish.. kejadian gila kuasa yang paling x professional di kalangan mereka-mereka yang dikatakan professional. Isk. I hate this.

p/s: "ikhlaskan diri anda, jadilah yang pemegang amanah yang amanah"



2 comments:

  1. ni auditor ke orang gila ni~herm..mcm budak2 je~atau dtg bulan?

    ReplyDelete
  2. huhu.. orang tak berapa sesuai untuk dinobatkan seorang leader yang baik..huhu..bias!

    ReplyDelete

Popular Posts