Monday, November 8, 2010

money woke me up!

I will have internal induction for this whole week. Seriously the first day was seriously boring. Amat! Tapi this is what needed in order to be confirm in my own post. Banyak lagi kursus-kursus kena pergi. Bukan satu dua, mungkin juga bukan tiga empat, tapi lebih dari lima enam tujuh lapan..haha. Xpela, asal lunch is provided, saya SUKA je. hehe.

Among the three slots hari ni, second last slot sangat menarik, elok elok, muka dah nyorok belakang kerusi orang depan sebab kemengantukan dan ketiduran, dengar pasal formula pengiraan ganjaran pencen terus masing-masing duduk tengak. Mata membulat dan senyuman satu Malaysia terukir di pinggir bibir. Ngeeee~~ Kerja belom pun sampai dua bulan, dah sibuk masing-masing kira pencen yang lagi 25 tahun nak dapat.Haha.. pelik la..how come I like so much this money calculation sejak dua tiga menjak ni? Omaigucci!

Tapi sangat seronok pengiraan itu semua, semoga saya panjang umur , sihat dan murah rezeki untuk lagi 25 tahun... kalau dulu masa mula-mula kerja, dapat duit gaji nak asing kan duit untuk bayar kereta pun lemah semangat, kalau boleh tangguh nak tangguh, kalau boleh tunda nak tunda, kalau leh x yah bayar lagi la suka. Banyak cantik? Tapi hidup tidak selalu la indah..langit tak selalu cerah... saya tahu saya sedar, saya rational!
Tu baru duit kereta, belom lagi duit PTPTN yang berbaki 18k tu. Skrang baru timbul kesedaran sivik nak membayar hutang, risau kebebalan dan keterlupaan yang sering jadi skrng ni, disebabkan ketidakberkatan duit yang dihutang lama-lama macam tu. Soal isu haram tak haram, along tak along si interest PTPTipu ini itu saya dah serahkan pada Allah la, niat saya satu, saya meminjam untuk kesenangan saya dahulu, kini saya ingin pulangkan kembali dengan titik peluh sendiri.Tak sesusah mana juga selagi halal dan berkat kerjaan kita.InsyaAllah cukup je.InsyaAllah. Tapi kan, Alhamdulillah, walau tak konsisten, tapi ada la membayar hutang PTPTN ni lepas stop kan dulu. Nampak cam x naik mendadak dari nilai asal pinjaman. Dari 2 tahun lepas sampai skrng naik dlm 700 je kot. Tu pun dah makin kurang sbb skrang dah boleh konsisten bayar tiap bulan,lebih sikit bayar nak bagi habis awal. InsyaAllah. Banyak lagi target lebih besa nak capai lepas habis semua hutang piutang ni.

Tangguh itu satu beban. Kalau kita tangguh wat homework hari isnin yg pelu submit hari rabu, nati esok hari selasa datang kelas cikgu bagi homework, bertambah la homeworks kite kene hantar hari rabu kan? Elok elok satu malam satu homework, kalau tangguh satu hari, jadila 2 homeworks satu malam kan? Betul x? Mcam gitula juga prinsipnya dalam menangguh bayar hutang. Aritu, bile buat kire kire, pikir-pikir tonggang terbalik, hutang takleh biar lama-lama, makin lama makin banyak plak hutang tu jadinya. Bia la susah skrng takleh nak enjoy2 sangat pakai duit, tapi hutang bayarkan dulu. Paling kurang 8 tahun kendian, PTPTN dah habis. Kurang dah beban hutang 200 sebulan. 200 boleh bayar mcm2 ooo masa tu.Boleh la beli baju raya cntik sket untuk anak ke kan.. 8 tahun kendian dah kawen and ada anak da kot kan? insyaAllah..haha. Beruntunglah kamu yang takda hutang ngan PTPTN! Sesungguhnya segala hutang itu beban pilihan masing-masing. Jadi senyumlah membayarnya semula. huhuhuhu.. tapi saya senyum dalam tangisan.. HUtang kereta lak maybe habis dalam 7 tahun lagi ke kan. So x smpai 10 tahun lagi insyaAllah saya bebas hutang yang menolak gaji bulanan saya selain tolakan EPF yg bagus itu. Masa tu baru la lega nak beli pape ke kan.. umur pun baru 34 tahun. Kira masih muda lagi la kan, walaupun i sentiasa awet muda. haha Boleh rancang balik structure kewangan dengan lebih baik. Haish..rase cam dah masuk rancangan Money Matters plop. 

Dalam masa tu jugakla kene strive untuk kenaikan pangkat segala mende hal. Bagusnye dah kerja, gaji boleh naik naik..jarang pulak makin turun-turun, paling teruk statik je 20 tahun.huhu..Dah kerja jadi lecturer, kenaikan pangkat tak melalui kekosongan, hanya melalui research, keje luar dan inovasi..kene la banyak idea nak buat thesis2 bagus nih. Haish...25 years later, how many paper will I manage to publish agaknye? huhu

Haish..cite pasal duit ni...xleh habis lah. Dah macam drama bersiri plak.Satgi nak sambung je. Kene simpan dulu la sikit2.. haha.. saya mahu bersiram. Semoga kita menjadi insan yang bijak berbelanja juga! (^_^)v

p/s: Allah maha pemurah, dikala gaji xda ni ada hamba Allah yang belikan cover rim baru satu set lengkap dengan design yg lebih bergaya. Saya sngt la suka. Haha. terima kasih Allah!.dan terima kasih yang tolong bayar!Hawa I lap u lah!

No comments:

Post a Comment

Popular Posts